Bedre nattesøvn som gravid

Publiceret den 12. august 2020

Bedre nattesøvn som gravid

Publiceret den 12. august 2020

Undgå søvnproblemer under graviditeten

Søvn er vigtigt, og særligt når du er gravid. I takt med at kroppen bruger masser af energi på at skabe et nyt lille liv, vokser behovet for at få den nødvendige mængde søvn. Men desværre oplever mange gravide, at det kan være svært at få sovet under graviditeten.

Manglende søvn er problematisk, da det kan give koncentrations- og hukommelsesbesvær samt hovedpine og muskelømhed. Humøret risikerer også at tage et dyk, ligesom man naturligvis vil opleve træthed. Særligt kritisk er søvnbesvær dog hos gravide, som risikerer at opleve komplikationer i forbindelse med graviditeten.

Ifølge flere studier nedsættes risikoen for fødselskomplikationer, hvis den gravide kvinde får den nødvendige mængde søvn dagligt. Kvinder, som ikke får sovet nok, har 20% større risiko for at skulle føde ved kejsersnit, eller for at fødslen trækker ud.

Hvis du føler, at du har prøvet alt, men stadig ikke er i stand til at få sovet de nødvendige 8-9 timer om natten, er der hjælp at hente. I det følgende foreslår vi nogle konkrete tiltag i din dagligdag, som kan hjælpe dig med at falde i søvn om natten og øge kvaliteten af din søvn.

Artiklen er udarbejdet i samarbejde med holdet bag babyhelp, hvor forældre kan finde gode råd og vejledning.

Den rette sovestilling

Som gravid vil du sikkert opleve, at folk i din omgangskreds er vildt begejstrede for din store gravide mave, som de elsker at placere en kærlig hånd på, når barnet sparker. Selv er du måske til tider knap så begejstret, for selvom du glæder dig over det lille liv, du har i maven, kan den store mave være ret irriterende – især når det handler om at få en god nattesøvn.

  • Det er svært at sove på maven. Hvis du inden din graviditet var vant til at sove på maven, er du formentlig lidt udfordret nu, hvor det at ligge på maven føles som at sove ovenpå en badebold. Det er ikke farligt at sove på maven, men den ekstra vægt på maven kan gøre, at maveliggende sovestillinger hverken er behagelige for dig eller din baby.

  • At sove på ryggen kan give problemer. Du kan i princippet sagtens sove på ryggen, men for nogle gravide kan det resultere i svimmelhed og ubehag. Især henimod slutningen af graviditeten vil maven være så stor og tung, at livmoderen kan risikere at trykke på eller blokere for blodkar langs rygsøjlen. Det er ikke farligt, men presset på blodkarrene gør det sværere for blodet at passere, hvilket kan resultere i et lavere blodtryk og dermed svimmelhed og ubehag.

  • Det er bedst at sove på siden. Når du ligger på siden, er der godt med plads til den gravide mave, hvis vægt kan hvile på madrassen og ikke på dine organer eller blodkar. Du mærker derfor ikke på samme måde de ekstra kilo i maven, som ellers ville besværliggøre nattesøvnen. Vil du ligge ekstra behageligt i denne stilling, kan du med fordel placere en pude eller en dyne under maven eller sågar erhverve dig en graviditetspude, så du får optimal støtte.

    Yderligere har det vist sig, at det er allerbedst at sove på sin venstre side. Når du ligger på venstre side, vil blodet pga. kroppens fysiologi lettere kunne passere rundt i kroppen. Bedre blodgennemstrømning er godt for både dig selv og barnet i din mave.

Vigtige tiltag for en bedre nattesøvn som gravid

Med sovestillingen på plads er det tid til at se på nogle vigtige tiltag, som kan hjælpe dig til bedre nattesøvn. Flere af tiltagene kan i øvrigt sagtens benyttes af ikke-gravide, så hold meget gerne fast i dine kommende gode vaner, når barnet er kommet til verdenen.

Indfør et søvnmønster og find ro om aftenen

Hvis det skal være lettere for dig at falde i søvn om aftenen, bør du så vidt muligt stå op og gå i seng på nogenlunde samme tidspunkt hver dag. Har du et fast søvnmønster, ved din krop nogenlunde, hvornår det er sengetid, og hvornår den skal begynde at forberede sig på den kommende nattesøvn. Med faste sengetider vil du med tiden opleve, at det bliver lettere at komme op om morgenen, da din krop vænnes til at skulle være kampdygtig på et givent tidspunkt.

For at forberede dig på en god søvn, kan det om aftenen være en god idé at sørge for, at du tømmer hovedet for tanker og eventuelle spekulationer, der er normale at have som kommende forælder. Det er helt almindeligt og sundt at reflektere, men det kan desværre også være en hæmsko for nattesøvnen. De mange tanker kan nemlig resultere i, at det bliver svært at finde ro, når du rammer hovedpuden. Heldigvis er der nogle ting, du kan gøre:

  • Få talt ud om dine tanker: Tal med din partner, dine veninder, din mor, eller hvem du ellers har lyst til at betro dig til. Det hjælper ofte at få sat ord på sine tanker. Alternativt kan du skrive dine tanker ned. Dette trick anbefales blandt andet til folk med stress, som også kan have svært ved at slippe dagligdagens bekymringer, når de egentligt burde tælle får i stedet.
  • Prøv meditation eller mindfulness: Meditation og mindfulness går ud på at tømme hovedet for tanker. Det kan derfor give god mening at sætte tid af til førnævnte inden sengetid, så du kan gå til køjs med en mental tavle, som er visket helt ren.

Hav udstyret i orden

Vi tilbringer omkring 1/3 af vores liv i sengen. Alligevel er det ikke alle, som prioriterer søvnkomforten ved at anskaffe sig det rette udstyr.

  1. En god seng garanterer, at du ligger godt og derfor ikke skal vende og dreje dig tusind gange i løbet af natten. Madrassen skal være tilpas fast eller blød, og her er vi meget individuelle. Som tommerfingerregel kan man holde øje med rygsøjlen - din rygsøjle skal være fuldkommen parallel med sengesiden, når du ligger på ryggen, og samme regel gælder, hvis man ligger på siden, som det anbefales når man er gravid. For at opnå den optimale støtte, må det ikke være muligt at føre en hånd ind under lænden.

  2. En kvalitetsdyne sørger for, at der er den rette temperatur omkring dig, så du ikke vågner op midt om natten badet i sved eller rystende af kulde. Det er utroligt vigtigt at vælge en dyne, som passer til dig, så du hverken har det for varmt eller for koldt. Her spiller årstidernes skiftende temperaturer også ind, hvorfor vi anbefaler at du har både en sommer- og vinterdyne. Har du tendens til at svede meget om natten, findes der også dyner med en kølende side, og omvendt dyner med ekstra dun for en ekstra god varme. Se vores udvalg af kvalitetsdyner her 

  3. En god hovedpude er også essentiel for din nattesøvn, og den skal være tilpas fast og have den rigtige tykkelse. Igen er det individuelt hvilken pude, vi sover bedst med. Derfor er det en god idé, at prøve sig frem. Er du vant til at sove med to hovedpuder, anbefaler vi en høj og fast pude for mere komfort - dette er især behageligt når man sover på siden. Sover du bedst på ryggen eller maven, er en fladere pude som regel mere behageligt. Se vores udvalg af kvalitetspuder her

  4. Lækkert sengetøj er prikken over i’et, men ikke udelukkende fordi det er flot at se på. Det er sengetøjet, som er i direkte kontakt med din hud. Er sengetøjet ikke blødt og behageligt, kan det kradse og irritere i løbet af natten, hvilket selvsagt ikke gør noget godt for nattesøvnen. Der findes et stort udvalg inden for materialer, når det kommer til sengesæt - vi anbefaler at du vælger den type, du finder mest behagelig. Desuden er det som gravid en esktra god idé at vælge et sengesæt, som er OEKO-TEX® standard 100-certificeret, hvormed stilne krav til kemiske stoffer der kan - eller mistænkes for - at kunne skade helbred og miljø er overholdt. Se vores udvalg af lækre sengesæt her

Find den rigtige dyne

Sørg for optimale søvnbetingelser i soveværelset

Eksterne faktorer som temperatur, støj og lys kan også have indflydelse på din nattesøvn. Sørg først og fremmest for, at der mørkt i soveværelset ved at udstyre vinduer med effektive mørklægningsgardiner. Læs mere her

Sørg dernæst for, at der er luftet godt ud i soveværelset. Hvis du sover bedst i et køligt rum, skal du måske sove med åbent vindue. Det afhænger selvfølgelig af, hvad du er vant til, og hvad du trives bedst med. Generelt er den ideelle sovetemperatur for mennesker mellem 15 og 22 grader, så det er en god idé at sigte efter dette temperatur interval i soveværelset ved sengetid.

Der må meget gerne være stille i soveværelset, så luk vinduer og døre, når det er muligt. Brug ørepropper, hvis det støjer udenfor. Hvis det er din partner, der larmer, kan du bede ham skrue lidt ned for fjernsynet, trampe lidt mindre, når han går, undlade at rumstere alt for meget i køkkenet eller noget fjerde.

Mørklæggende rullegardiner

Mangler du inspiration til hvordan du kan forbedre komforten i dit soveværelse med kvalitets mørklægningsgardiner? Hos botex kommer vi helt gratis og uforpligtende ud og måler op hos dig, og vejleder til at finde den type gardin, der passer bedst til dit behov.

Book gardinbussen her

Artiklen er udarbejdet i samarbejde med holdet bag babyhelp, hvor forældre kan finde gode råd og vejledning.

Få inspiration i din nærmeste butik

Med mere end 30 forhandlere over hele landet er du aldrig langt fra en botex-butik. Kom forbi og få inspiration til at forny din bolig, og se dine mange valgmuligheder. Vi står altid klar med sparring og gode råd.

Find nærmeste botex-butik her

Hvad koster opmåling?

Hos botex er det altid gratis og uforpligtende at få opmålt dine vinduer. Når du bestiller en gardinbus, kommer vores konsulent hjem til dig, og sørger for opmålingen, så du sikret, at dine gardiner passer perfekt til dine vinduer. 

Hvor lang er leveringstiden?

Leveringstiden på dine nye gardiner afhænger af, hvor mange du ønsker, samt om der er tale om skræddersyede løsninger. Som udgangspunkt vil leveringstiden typisk være cirka 2 uger fra opmålingen har fundet sted hjemme hos dig. 

Hvad koster montering?

Prisen for montering af gardiner afhænger meget af produktet, hvor mange gardiner der er tale om, samt hvor gardinerne skal monteres hjemme hos dig. Få en præcis pris for montering af dine nye gardiner hjemme hos dig, ved vores indledende møde. 

keyboard_arrow_up